onsdag 17 december 2014

Inköp Vanguard VGK

Hade faktiskt tänkt vara klar med månadens köp, men precis som Xperimentinvest så valde jag att öka idag. Vanguard FTSE Europe ETF (VGK) införskaffades för en summa om ca 41 500 kr. Har ingen som helst aning om utvecklingen framöver, men jag vet att jag idag kunde köpa fonden 5% billigare än för en vecka sedan och då slog jag till.

En nackdel med amerikanska fonder är det höga minimicourtaget vilket gör att man behöver handla i stora (för mig) poster på en gång, så att courtaget procentuellt blir lägre.

Fonden handlas i USD så det ger en viss valutarisk, eller diversifiering som jag väljer att tänka på det.

Direktavkastningen är ca 4,5% TTM så detta inköp bör ge ytterligare omkring 1800 SEK i årlig utdelning. Jag grunnar så smått på en idé om att försöka klara mig nästa år endast på utdelningar och detta bör täcka nästan en vecka i alla fall.

Vanguard VGK för 41 500 införskaffat idag (effekt på årlig utdelning +1800).

-- Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar