lördag 6 juni 2015

MĂ„nadsrapport maj 2015

En mycket trevlig nationaldag tillönskas de lÀsare som hittat hit. Röda dagar innebÀr inte automatiskt ledighet för en egenföretagare, men jag kÀmpar vidare mot mÄlet dÀr varje dag Àr en röd dag.

Lediga dagar som finansieras av ens eget kapital kanske skulle kallas blÄa dagar. Ju nÀrmare man kommer mÄlet att försörja sig helt och hÄllet pÄ egen hand, desto blÄare blir man politiskt. Ser fram emot nÀr jag kan ta ut halvÄrslÄnga perioder med blÄa dagar.

Maj mÄnads utdelningar summeras till 63 730 kr, vilket gör det till min bÀsta mÄnad nÄgonsin. 19 bolag i portföljen lÀmnade sin utdelning. Mest kom frÄn största innehavet HM, men Àven bolag som IndustrivÀrden, Tele2, Kinnevik och Unibet bidrog med sin beskÀrda del.



Medan utdelningsinkomsterna var rekordhöga sÄ hade utgifterna varit nÀra rekordlÄgt om det inte vore för den Ärliga bilservicen som gick pÄ drygt 3000 kr. Ibland undrar jag varför jag ens har en bil. Den stÄr dyrt försÀkrad i det dyra garaget och tappar vÀrde trots att den sÀllan flyttar sig en meter. Men bensinkostnaden Àr Ätminstone lÄg.

 

Den ackumulerade frihetskvoten (utdelningar/utgifter) Àr nu uppe i 235,2 %. Det innebÀr att jag kunde levt dubbelt sÄ slösaktigt under Ärets fem första mÄnader och ÀndÄ haft pengar över. Men mÄlet Àr ju att utdelningarna ska tÀcka alla utgifter för hela Äret och nu Àr utdelningsregnet slut för i Är. Det blir nÄgot kÀrvare framöver.

-- Max

2 kommentarer:

  1. Kul lÀsning. Imponerande utdelning. Kom hit Àr jag sökte pÄ Vanguard VGK. TÀnkte köpa för att fÄ lite spridning gentemot mina anskilda aktier som företrÀdelsevis Àr amerikanska och kanadensiska. TyvÀrr inte samma yield nu som nÀr du köpte. Hursomhelst, trevlig blog. Ser fram mot uppdateringar.

    Mvh
    /P

    SvaraRadera
  2. Tack för att du tittade in, P! Jag Àr sÄld pÄ Vanguard. Om du inte redan har lÀst "The Little Book of Common Sense Investing" av Vanguards grundare John Bogle sÄ kan jag varmt rekommendera den. Som mÄnga redan vet visar statistik att indexfonder slÄr ungefÀr 90% av de aktivt förvaltade fonderna, men boken förklarar med logiska argument *varför* det Àr sÄ och varför det kommer fortsÀtta vara sÄ. Man kunde bara önska att han valt en mindre förminskande titel för en förvisso kort men ÀndÄ gedigen bok.

    SvaraRadera