lördag 4 juli 2015

Portföljen tappade 370 papp i juni

I juni fläktade börsen till och direktavkastningen relativt marknadsvärdet tog stormsteg framåt! Portföljen tappade 370 000 kr i marknadsvärde, i linje med index.

Försöker oftast tänka bort portföljens marknadsvärde och fokusera på vilken utdelning den presterar istället. Korrektionen i juni var för liten för att ens kallas ras, men det är klart att när man tappar över ett års insättningar på en månad så känns det inte så muntert.

Då gäller det att påminna sig om varför man håller på med investering överhuvudtaget. Jag sysslar inte med trejding eller spekulation utan min inställning är att jag går in i innehav för evigt. Då reduceras det intressanta till vilken utdelning jag kan få nu och i fortsättningen. När marknadsvärdet fladdrar upp och ner så påverkas inte förväntad utdelning alls. Ingen tror väl att svenska företag med mikroskopisk export till Grekland helt plötsligt kommer gå mycket sämre nu?

På tal om utdelningar kom det in några svenska eftersläntrare från vårens utdelningsregn samt kvartalsvisa utdelningar från amerikanska bolag. Utdelningar från Betsson, NetEnt, BP, McDonalds, Microsoft, Intel m fl summerade till 8965 kr samtidigt som utgifterna stannade på beskedliga 8150 kr. Ytterligare en månad där utdelningar täcker samtliga utgifter alltså!




Utöver mitt månadssparande i Avanza Zero så passade jag på att ta in fler Telia och Vanguard VGK (europaindex) i slutet av månaden.
  • Avanza Zero för 25 000 kr (effekt på årlig utdelning: +0 kr)
  • 500 st Telia för 24 749 kr (effekt på årlig utdelning: +1500 kr)
  • Vanguard VGK för 33 799 kr (effekt på årlig utdelning: +1100 kr)
Någon skulle kunna påstå att när man frångår planen och tredubblar de normala inköpen så är det just spekulation man sysslar med. Spekulation i att det just denna månad tidsmässigt är rätt att köpa extra mycket. Om nu någon skulle få för sig att säga något sådant så skulle jag innerst inne veta att vederbörande hade rätt. Jag skulle ändå slingra mig och säga att det jag gör är att dra nytta av tillfällig rea på marknaden.

För grekernas skulle hoppas jag förstås att de löser sitt debacle, men som nettoköpare får Grekland gärna fortsätta ligga som en våt filt över marknaden. Risken nu är att greklandskrisen ställs på sin spets och en riktig lösning tvingas fram. Då kommer vi inte längre kunna köpa aktier lika billigt.

-- Max

2 kommentarer:

  1. Det är mycket psykologiska effekter man prövas för. Jag håller med dig om att vi får sluta fokusera så mycket på portföljvärdet utan istället fortsätta fokusera på utdelningarna. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Ja, det blir så mycket behagligare då. I juli steg värdet igen och återtog junitappet. Det var stora svängningar ner och sedan upp igen, samtidigt som förväntad utdelning knappt ändrades alls. Den som klarar av att fokusera endast på utdelningen har en mycket lugnare resa. Lycka till du med!

    SvaraRadera