torsdag 1 september 2016

Månadsrapport augusti 2016 - ganska kul att se färg torka

Investeringar är som att se färg torka - ingenting händer! Tja, dag till dag eller ens månad till månad kanske det inte händer så mycket, men på tre år har åtminstone den här färgen torkat ihop snudd på två miljoner.




Detta är två miljoner som jag varken behövt jobba för eller förlora nattsömn över. Det är tack vare ett konsekvent icke-jagande av alla slags förhoppnings- och chansbolag, utan endast fokus på indexfonder och stora, trygga bolag. Själva definitionen av att se färg torka alltså! Men det är inte meningen att investeringar ska vara spännande. Börsen belönar den som har tålamod. När bankrullen ökar med två miljoner på tre år så kan jag nöja mig med att söka spänning på annat håll istället.

Under månaden har 2913 kr inkommit på kontot från bland andra Apple och Akelius.





Månadens transaktioner
  • Sålt tre gamla synder från smålistor (effekt på årlig utdelning -500 kr)
  • Köpt 135 st Investor B á 297,40 kr (effekt på årlig utdelning +1350 kr)



En massa badande, följt av jobb hemifrån under OS-veckorna var tydligen billigt, eftersom utgifterna stannade på mycket beskedliga 8494 kr! Månadssparandet uppgick till det nya normala 35 000 kr, som jag hoppas kunna hålla minst året ut.

Med det så är augusti över. Någon annan som haft augusti?

-- Max

5 kommentarer:

  1. Imponerande! Inget annat än imponerande :)

    Jag har samma investeringsfilosofi likt du och hoppas själv uppnå fina samma snöboll som du:)

    Av intresse. Du har ett stort skutt 2014-105 i utdelningar. vad hände för specifikt här?

    /Sofokles

    SvaraRadera
  2. Tack Sofokles!

    Ja, det är ett mycket trevligt skutt där på nästan 40k. Genom nysparande, återinvestering av mottagna utdelningar samt höjda utdelningar från befintliga innehav så räknar jag med att kunna öka mottagna utdelningar med minst 30k/år. Ibland blir det mer. Utdelningarna börjar utgöra en inte obetydlig del av köpkraften och i takt med att de ökar så växer även ökningstakten. Klassisk snöboll alltså!

    Tittade tillbaka och ser att jag minskat kassan något under 2014 och på marginalen hjälper det till för att öka utdelningarna under 2015. Har legat nära på fullinvesterad sedan dess. Inte så mycket pga någon särskild marknadstro, utan mer för att jag vet med mig att jag är notoriskt dålig på att tajma marknaden, så det är enklare att bara ligga inne hela tiden och köpa regelbundet.

    De senaste åren har jag föredragit att köpa utdelande indexfonder och det hjälper ju också. Men annars kan jag inte komma på något specifikt jag gjort direkt, utan det är bara normal ränta på ränta. Goda nyheter, antar jag? :) Ett annat sätt att se på snöbollen är att om man summerar alla år i grafen ovan så har de senaste två åren stått för nära hälften av totalsumman! Det säger en del om hur snabbt det går när det börjar röra på sig.

    -- Max

    SvaraRadera
  3. Fascinerande. Inget annat ön fascinerande!

    /Sofokles

    SvaraRadera
  4. Just proves to show att långsiktighet lönar sig! Grattis till en fin utveckling.

    SvaraRadera
  5. Tack för det, Snållänningen!

    SvaraRadera