tisdag 3 oktober 2017

Månadsrapport september 2017

September innebär kvartalsutdelning från mina amerikanska fonder samt bolag som McDonalds, Microsoft, Intel, Exxon med flera. Även Castellum och AstraZeneca har bidragit med en slant. Totalt har 13 106 kr tagits emot.



Månadens transaktioner
  • Köpt 149 st Skanska B á 183,38 kr (effekt på årlig utdelning +1229 kr)
  • Köpt 125 st Schwab US Dividend Equity ETF för 46 779 kr (effekt på årlig utdelning +1300 kr)
  • Köpt 250 st Global X Us Preferred Etf för 50 350 kr (effekt på årlig utdelning +2849 kr)
  • Köpt (korg av) kryptovalutor för €100 (effekt på årlig utdelning +0 kr)
Förväntad utdelning i Global X Us Preferred Etf är extrapolerad från en enda månads utdelningshistorik, så uppskattningen är mycket(!) osäker.



Månadssparandet var 35 000 kr i ordinarie sparande och 15 000 kr i extra sparande.

Utgifterna var 13 111 kr. Utdelningarna täcker alltså hela månadens utgifter med 5 kr i marginal. Det är stabilt.

-- Max

7 kommentarer:

  1. Nä, tvärtom var det ju. Det saknas en femkrona. :( Nåja.

    SvaraRadera
  2. Hej Max!

    Varför bloggar inte du lite mer? Jag tror du sitter inne med massa intressant info!
    En gång i månaden är ju kul, men åtminstone 2-3. I månaden vore ju ännu skojigare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, hade ju varit kul om man hade haft tid skriva så ofta!

      Radera
  3. Härliga utdelningar, och du kan verkligen spara! Har du några spar- eller inkomsttips får du gärna dela med dig med dem. Vad har du för yrke t.ex.? Extrajobb? Passiva inkomster?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen! Mina passiva inkomster är i praktiken mina utdelningar. Har inget extrajobb, men jag är egenföretagare inom systemutveckling, så det är bara att jag gör några timmar extra för att dryga ut inkomsten.

      Radera
  4. Hur ser du på ETFer? fullgott alternativ till aktier gobalt (för utdelning)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. En stor del av min portfölj är utdelande ETF:er.

      Radera