torsdag 11 januari 2018

Månadsrapport december 2017 - det blev 257 379 kr

När de sista utdelningarna för 2017 är inräknade blir resultatet 257 379 kr. Mitt mål var 260 000 kr. Nära, men nära skjuter ingen påve i skogen.

Utdelningarna under december uppgick till 14 771 kr och kom främst från amerikanska fonder och bolag som Vanguard, BP, McDonalds, Coca-Cola, Microsoft och Intel. Även Dustin bidrog med en slant.





Månadens transaktioner
  • Köpt 145 st Sampo á €44,64 (effekt på årlig utdelning +3260 kr)
  • Köpt 85 st HM á 172,30 kr (effekt på årlig utdelning +828 kr?)
  • Köpt 500 st Global X Us Preferred Etf för 102 466 kr (effekt på årlig utdelning +6200 kr)
  • Köpt (korg av) kryptovalutor för €100 (effekt på årlig utdelning +0 kr)

Passade på att köpa Sampo när Avanza bjussade på courtaget.

Ökade i ETF före de nya reglerna trädde i kraft, där vi inte längre anses myndiga att själva förstå vad vi köper. Tack för det, EU.



Månadens uppgifter uppgick till hela 22 966 kr. Det var dels vissa säsongsrelaterade utgifter, men framförallt gick pengarna till datorkomponenter.

Köpte ett EVGA GTX 1080 Ti FTW3 för lite behagligt mellandagslirande och fuck, kortet var så långt att det inte fick plats i min datorlåda. En Fractal Design Define R6 införskaffades på studs för att lösa det problemet. Grafikkortet köptes självklart på rea, men det var ändå alldeles för dyrt. Måtte den här idiotiska kryptobubblan spricka någon gång, så att vi kan börja betala normala priser igen.

Dessutom hade min gamla nätdel börjat utveckla ett irriterande ljud, så jag köpte en Seasonic Prime Ultra 80 Plus Titanium, 1000W. Seasonic är som ni kanske vet Rolls Royce bland nätdelar. Den kostade en bra slant, men till skillnad från de andra datorkomponenterna som bara slukar pengar så tror jag faktiskt att det här bytet kommer löna sig snabbt. Det kan vara ett tips för er andra som också sitter på äldre nätdelar. Min 9 år gamla Corsair 1000W-nätdel låg ständigt på 500W effektuttag även vid normal (låg) belastning. Den här nya ligger på otroliga 90W, så jag vinner alltså ca 400W. Även vid spelbelastning är effektuttaget mycket lägre. Givet att datorn är igång 16 timmar per dygn så blir besparingen mer än 2000 kr/år!

Liten årssummering

Snittsparandet under året var 45 000 kr/mån. Under 2018 är planen att återgå till 30 000 kr/mån, eller kanske ännu lägre beroende på hur mycket tid jag växlar över till frihet. Detta år ska jag vara mer ledig än förra och nästa utlandsresa är redan inbokad om två veckor. En resa är ju alltid trevligt, men den stora kostnaden för resan är egentligen inte själva utgiften (som är klart hanterbar runt 10-15k), utan att inkomsten blir exakt noll medan man är borta. Ett par sådana veckor ger tydliga avtryck på sparandet, men å andra sidan, det är väl detta man slitit för i ett antal år? Portföljen ska ju sköta sig själv och inte vara beroende av nya insättningar hela tiden.

Är det inte förresten udda hur många som säger att de ska driva en egen liten firma när de slutar jobba? I så fall har jag varit fri i 10 år. Det var skräcken att stå utan uppdrag som gjorde att jag började spara ordentligt från början, så att jag skulle kunna ta av sparkapitalet under sysslolösa perioder. Den rädslan visade sig dock vara obefogad. Haha vad tänkte jag, en systemutvecklare utan uppdrag? Det existerar ju inte i Sverige. Men jag visste inte det då, så grön som jag var.

Snittutgiften per månad hamnade på 17 516 kr. En (återigen) kraftig ökning jämfört med tidigare år, men jag testar alltmer att utdelningarna kan bära allt jag vill göra, utan att behöva snåla in på något. Utdelningarna har också mycket riktigt täckt samtliga utgifter under året. Bland större utgifter märks en ny säng, resor samt som vanligt elektronik.

Utdelningsökningen 2017 var 24 709 kr. Då var föregående år dopat av extrautdelningar från speciellt Kinnevik och Swedish Match, så jag får vara nöjd med utvecklingen trots att jag inte nådde målet om 260 000 kr i utdelningar. Nästa år bör 280 000 kr vara möjligt, men mycket hänger på hur HM presterar. Jag är glad att jag växlade över till framförallt indexfonder för några år sedan, annars hade jag suttit med en ännu större pott HM än jag redan har.

-- Max

8 kommentarer:

  1. Du måste idag vara tacksam att ditt gröna jag rivstartade sparandet!?

    Mvh
    Skägget

    SvaraRadera
  2. Kul, bra jobbat! Fortsätt inspirera oss!

    SvaraRadera
  3. Du skriver att du vaxlade over till indexfonder for nagra ar sedan. Hur mycket sitter du pa i indexfonder utover dina utdelningsinbringande vardepapper?

    Om dina utdelningar tacker utgifterna och du dessutom har sparkapital i form av indexfonder borde du val kunna saga tack och adjo redan nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta av mina indexfonder delar ut, så det finns inräknat redan. Utöver det finns någon dryg miljon i framförallt Avanza Zero, som tyvärr inte delar ut längre.

      Ja, rent ekonomiskt sett så funkar det ju bra att lämna nu. Tyvärr skulle det drabba mina arbetskamrater ganska hårt om jag lämnade, eftersom det saknas någon som kan ersätta vad jag gör, men det är på gång.

      Har dock svårt att se att jag skulle sluta jobba helt och hållet. Många drömmer som sagt om att driva eget när de "blir fria" och där är jag redan. Hade jag däremot haft en vanlig anställning så hade jag nog sagt tack och adjö för länge sedan.

      Radera
  4. Möjligt tips till nästa gång du köper nätagg. Effektiviteten på nätagg är bättre vid hög last än vid låg last så för minimal elräkning så ska man ha så hög effektivitet och så låg effekt som möjligt. 1000W låter som att du kan ha lite marginal.

    Och jag behöver också ett nytt grafikkort. När nya "normala" grafikkort är betydligt bättre än det jag redan har vilket fortsätter dröja. Var är den här utvecklingen med dubbel prestanda vartannat år som vi hade förr?

    Men fina siffror! Tror du att det finns en möjlighet att jobba sådär lite då och då när det känns rätt istället för att antingen jobba mycket eller inget?

    SvaraRadera
  5. Den rekommendationen är jag också uppväxt med och tidigare har ju alla nätdelar (även äldre premium) sett ut som den här "low budget"-kurvan. Men 80 Plus-nätdelar är optimerade för att vara mest effektiva runt 50 % och kurvan ser ut så här istället. Så jag siktade på 50 % utnyttjande vid full last, men ja, det blev alldeles för mycket marginal. Men det fanns en annan poäng också och det är att nätdelen är helt tyst i hybdrid-läget upp till omkring 30 %-40 % last och det är rätt skönt att slippa fläktljudet, även om det innebär att tappa lite i effektivitet.

    Jag köper nytt grafikkort ungefär vart tredje år, och då känns det ju som det verkligen borde hinna hända saker. Men resultatet blir samma varje gång - jaha, var det inte mer än så här? Min plan varje gång är att köpa ett extra likadant kort när priserna gått ner och köra SLI. Det är ju smart i teorin, bara att vänta in priserna och köpa ett billigt kort och få nästan dubbla prestandan. Det har dock alltid misslyckats för mig, eftersom när jag väl känner att det är dags för uppgradering så finns inte de gamla modellerna kvar att köpa längre, så då får man vackert köpa nästa generation ändå. Men skam den som ger sig, denna gång kanske det funkar. Det är även därför jag tog i lite extra på nätdelen.

    Förra året blev det mycket jobb för att jag tog på mig ett extra projekt på hösten. Det var ett rätt skoj och lärorikt projekt, så jag ville göra det och det funkade för att det var en begränsad period. Det hade dock aldrig gått att köra så uthålligt. Ett av målen för i år blir att försöka hitta en bättre balans och lära sig att säga nej. Som egenföretagare är det lätt att tro att man måste ta på sig allt för annars får man inga fler uppdrag, men det stämmer ju inte.

    SvaraRadera