tisdag 18 juli 2017

1 000 773 kr i utdelning

Då var miljonen bärgad! Utdelningarna fortsätter ticka in trots semestertider. Med utdelningarna som landat under månaden har utdelningssumman nu rullat över till sjusiffrigt! Bockar av ett mål jag haft länge:

✓ Mottagit 1 000 000 kr i ackumulerad utdelning sedan start 2008





Gränsen passerades redan förra veckan, men jag såg det inte förrän idag. Det är å andra sidan precis som det ska vara med passiva intäkter. Totalsumman är nu uppe i 1 000 773 kr.



Utdelningen som fick bägaren att rinna över var 750 kr från Fast. Balder pref, vilket var utdelning #1031 sedan starten.

Utdelning #1 på Avanza var som sig bör från Avanza Zero i mars 2008. En blygsam start med 18,40 kr. Lite typiskt, eftersom de inte ens delar ut längre. Hoppas verkligen svenska fonder återvänder till utdelning en vacker dag.



Från noll till miljonen gick det 9 år och 4 månader. Helt ok! Nu när grunden är lagd så kommer nästa miljon ta mindre än fyra år.

Firar på detta sätt:
  • Köpt nytt graffekort till tv-datorn, för att kunna spela upp 4K HDR-material
  • Raggmunk med stekt fläsk till lunch (det är ju ändå tisdag idag!)
  • Köpa både Diablo 3: Rise of the Necromancer och Fortnite

Två veckors intensivt arbete kvar, sedan semester! Har laddat upp med rejält med solskydd, så att man inte förstör sitt marknadsvärde som programmerare.

-- Max

10 kommentarer:

  1. Fan va grymt Max!
    Diggar bloggen men du får gärna bli bättre på att precisera bolag och utdelningarna mer! Nu kan du skriva maj 70 lax men vore intressant om du bryter ner de mer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, gillar själv att läsa när det är mer noggrant specat. I maj (och under resten av våren) kommer det i snitt en utdelning per dag så det blir ju en hel del att bryta ner, men jag ska se hur jag kan redovisa tydligare. Kanske en skärmdump som i detta inlägg.

      Radera
  2. Sjukt grymt jobbat! Har du och utdelningsseglaren en utdelningsbattle? :) haha skämt åsido! Jag saknar en flik som heter "portfölj" där man kan se dina innehav i exakta innehav. Det hade varit väldigt intressant att ta del av den biten! Må gott!

    //Richard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Richard! Med 80+ innehav så blir det knepigt att hålla en sådan lista uppdaterad, men jag skulle ju kunna göra ett inlägg med topp 20 eller så.

      Radera
  3. Wow - imponerande! Man ber at få gratulera!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  4. Grymt! Hade jag varit i nivå med ditt kapital och utdelningar hade jag hoppat av hamsterhjulet per omgående.

    Bra jobbat.

    Med vänlig hälsning,
    Skägget

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Skägget! Ja, jobbar på att hoppa av. Svårare än jag trodde att ta klivet! Känns som man hela tiden vill ta en "sista stöt" och så bara fortsätter det med fler och fler uppdrag.

      Radera
  5. Tumme upp! vad tyckte du om fortnite? Kört dibbe ett tag nu men tröttnade ganska snabbt! inte samma känsla som Diablo 1 och 2 som jag spelade som en galning back in the days!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortnite är ok, men jag kommer knappast lira det lika mycket som jag kört Diablo 1-3. Fortnite har lite pay to win-tendenser, vilket jag inte gillar och fienderna man slåss mot är riktigt tråkiga faktiskt. Det är ju dock early access så det kan bli bättre. Än så länge duger det fint som avkoppling.

      Gillar Diablo 3 som fan. Det blev mycket bättre efter Reaper of Souls-expansionen, så prova igen om du inte kört sedan dess! Många quality of life-förbättringar, massa endgame-innehåll och mycket bättre lootsystem, så att man faktiskt har en chans att hitta det man behöver till sin gubbe.

      Radera