söndag 5 juni 2016

Månadsrapport maj 2016 - nytt utdelningsrekord, 78500 kr!

Maj förra året var min bästa utdelningsmånad någonsin, men nu är det gamla rekordet krossat! 78 513 kr fann sin väg in på mitt konto denna månad, i form av utdelningar och sålda inlösen- och säljrätter.

Av totalsumman stod börsens kronjuvel HM ensam för nästan 40 %, men utdelningar kom även från Unibet, Apple, Swedish Match, Investor, Industrivärden med flera.




Månadens transaktioner
  • Köpt 120 st Kinnevik B á 224,90 kr (effekt på årlig utdelning +853 kr)
  • Köpt 130 st HM á 258 kr (effekt på årlig utdelning +1268 kr)
Nu kan man köpa HM för priser som senast sågs under 2013. Sedan dess har HM nettoöppnat över 1000 butiker.




Månadssparandet var som vanligt 30 000 kr. Kostnaderna var 11 391 kr, något högre än snittet pga inrikesresor.

Utdelningarna är onekligen ojämnt fördelade över året och vårens utdelningsregn avslutades med ett riktigt skyfall. Resten av året blir ett duggregn i jämförelse, men det är trevligt det med.

-- Max

6 kommentarer:

  1. Fantastiskt fina siffror! Maskinen rullar verkligen på av sig själv nu (även om det är tydligt att du nysparar mycker också).

    Hur mycket press känner du att nyinvestera utdelningar direkt?

    SvaraRadera
  2. Tjena Daniel!

    Ja, visst rullar det på? Nysparandet är fortfarande något större än utdelningarna, men de är i samma storleksordning nu. Utdelningarna växer dock mycket snabbare och kommer passera mitt eget sparande inom några år. Det är inte bara en dröm längre, utan det kommer hända! Nysparandet har varit ganska konstant sedan jag började spara på allvar 2010 och jag har svårt att öka den biten. Utdelningarna däremot ökar varje år helt av sig själva.

    Jag boostar tillväxten genom nysparandet men även utan det skulle utdelningarna och återinvestering sannolikt växa snabbare än jag klarar att öka min lön. Känns som man är på rätt spår, med andra ord!

    Känner viss press att investera så fort som möjligt eftersom likvider inte jobbar för mig på samma sätt som bolagsinnehav gör. Du och jag har ju läst en hel del Bogle och Burton Malkiel och vet att det statistiskt sett är bäst att investera en klumpsumma direkt, men det gäller ju för hela investerarkollektivet. Som individ tror jag det är bättre att investera regelbundet och ungefär samma summa varje månad för att få ett bra snitt över tiden.

    SvaraRadera
  3. Varför har du inte så man kan se din portfölj?

    SvaraRadera
  4. Hej Max! Sjukt bra jobbat, man blir inspirerad och taggad som få! Det hade varit kul om du kunde skriva lite fler inlägg hur du resonerar, vad du investerar i samt se din portfölj. Jag som inte ens har ett år på börsen i erfarenhet skulle uppskatta det!

    Tack för att du bloggar!

    // RIGR

    SvaraRadera
  5. Jag håller med RIGR. Tycker du har potential att bli en bloggfavorit. Tyvärr är det lite tunt med uppdateringar. Vill gärna se mer hur din portfölj ser ut. Vet att du tidigare nämnt nåt
    Om att det är mycket hm och index. Har du några likvider eller är du fullinvesterad?

    / Christian

    SvaraRadera
  6. Marcus, RIGR, Christian, tack för feedback!

    Ja, det är tunt med uppdateringar, ledsen för det. Det beror verkligen inte på att jag inte fokuserar på detta, utan tvärtom, jag satsar massvis med tid på att dra in så mycket pengar som möjligt för att investera i passiva intäkter!

    Min portfölj är nog väldigt sömnig jämfört med andra. Jag vill spara så brett, stabilt och billigt som möjligt. Portföljen utgörs i stort av large cap-bolag (där HM helt riktigt är klart största innehavet - bra minne, Christian!), diverse investmentbolag, en fjärdedel indexfonder och en liten andel preffar. Det finns också en del gamla synder som jag långsamt försöker rensa ut.

    Av de 80+ bolagen i portföljen så är säkert minst hälften (mätt i antal, ej marknadsvärde!) sådant som inte passar in min i nuvarande investeringsfilosofi. Numera håller jag mig till indexfonder, large cap och investmentbolag.

    Tror många skulle vinna på att inte göra investerandet så komplicerat utan istället se vad man kan göra för att öka sitt sparande. Det är mycket enklare att se över privatekonomin och öka sparandet antingen genom ökade inkomster eller minskade kostnader. För de flesta är det betydligt enklare att minska sina kostnader med en tusenlapp i månaden än att spara ihop de 300 000 kr (!) som behövs för att få motsvarande utdelning (300 000 kr * 4 %/år = 12 000 kr/år = 1000 kr/mån).

    Gillar när pengarna jobbar för mig, så jag har sällan någon stor kassa. Enligt Avanza har jag just nu 2,4 % i likvida medel. Det hänger också ihop med min strategi att köpa regelbundet och inte bry mig så mycket om svängningarna på börsen.

    SvaraRadera