söndag 12 juli 2015

Utvärdering köpråd januari-juni

Jag är en övertygad regelbundna-köp-i-indexfonder-investerare. Håller mig till en strategi med regelbundna köp för att jämna ut kursrörelser. Det sägs att ingen kan förutspå framtiden och att köpråd inte är bättre än slumpen, men det hindrar inte många från att försöka. Följer en tidnings köpråd för att se hur de lyckas. Skriver inte ut vilken publikation det gäller, eftersom det ser likadant eller värre ut överallt.

Denna gång gäller uppföljningen perioden januari till juni. Hälften av innehaven har gått bättre än index och hälften sämre. Ungefär som man kan förvänta sig av slumpen alltså.




Sammanvägt har portföljen gått sämre än index. Tidigare har portföljen artificiellt slagit index tack vare Axis som egentligen redan lämnat portföljen när jämförelsen gjordes. Den här gången tappar tidningens portfölj istället mot index pga Orexo som heller inte längre finns kvar i portföljen, så det slår tydligen åt båda hållen.

Utan Orexo hade portföljen presterat fina 16,4%, men nu blev det ytterligare en torsk.

Ställningen efter sex uppföljningar är fyra sämre och två bättre än index.

-- Max

3 kommentarer:

  1. Jag saknar månadsrapport för juli 😀

    SvaraRadera
  2. Skulle vilja veta mer om din sparbakgrund. Hur länge du sparat hur gammal var du när du började? Hur stor del av din inkomst har du sparat? Började du från noll eller hade du kapital från början. Vad är dina tips till dem som vill få sina kostnader täckta av utdelningar. Jag är mycket inponerad av storleken på dina utdelningar. Och är tacksam för alla tips Du har att ge. /Christian

    SvaraRadera
  3. @Anonym Nu finns den!

    @Christian Mycket bra frågor som egentligen förtjänar ett eget inlägg! Jag är 36 och var kanske 13-14 när jag började med aktier, men i mycket liten omfattning. Efter IT-bubblan var jag tillbaka på noll (eller negativt faktiskt) och började inte på allvar med sparande igen förrän 2010. Jag la in ett diagram åt dig i senaste inlägget så att du kan se hur utdelningen har ökat de senaste åren.

    Jag är egenföretagare och har ingen lön i vanlig mening, men jag skulle gissa att jag sparar ca 70 % av inkomsten. Sparandet ligger numera på 300k per år.

    Mina tips är att se över sina levnadskostnader och att ignorera alla köpråd och aktieanalyser. Säg upp eventuella dyra prenumerationer på börstidningar och -nyhetsbrev och köp en korg av investmentbolag eller så billiga och breda indexfonder du kan hitta istället. Vad du än gör så undvik de små förhoppningsbolag som pushas på flera ekonomibloggar.

    Om man är i början av sitt sparande så ger det mycket större genomslagskraft att minska sina månadsutgifter än att lägga massa tid på aktieanalyser. Att försöka göra aktieklipp är ungefär som att försöka vinna på lotto och lika osannolikt att det lyckas. Lägg hellre tiden på att gå igenom privata utgifter och eliminera onödigt. Till exempel att eliminera en månadsutgift om 100 kr motsvarar 1200 kr per år. För att få samma intäkt via utdelningar så krävs att man har sparat 40 000 kr (vid 3 % direktavkastning). För de allra flesta är det mycket enklare att minska kostnader med en hundring än att hitta 40k att spara.

    Att minska sina utgifter har en dubbel effekt. Dels kan man spara mer och dels krävs mindre utdelningar för att täcka utgifterna.

    Om man har kommit lite längre i sitt sparande så blir det ännu viktigare att diversifiera ordentligt och hålla nere kostnaderna genom att välja investmentbolag och indexfonder.

    SvaraRadera