onsdag 9 maj 2018

Månadsrapport april 2018 - äntligen nått 9 MSEK!

Tillbaks i Stockholm efter en liten minisemester i Skåne. Utdelningsskörden i april var 82 670 kr, vilket är min bästa månad någonsin! Utdelningarna kom från Industrivärden, Volvo, Fortum, Klövern, Swedish Match, Telia, Creades med flera.

Har också för första gången nått en månadsstängning över 9 miljoner. Det beror förstås mycket på att kronan har tappat i värde, men en milstolpe är en milstolpe!

✓ Första månadsutdelningen över 80 000 kr
✓ Portföljen har för första gången stängt över 9 miljoner kr



Månadens transaktioner
  • Köpt 20 st Tesla á 287,75 USD (effekt på årlig utdelning +0 kr)
  • Köpt 185 st Hennes & Mauritz (effekt på årlig utdelning +1804 kr)
  • Köpt (korg av) kryptovalutor för €100 (effekt på årlig utdelning +0 kr)

 
Månadssparandet var 40 000 kr. Utgifterna landade på 15 156 kr.

Det ryktas att man kan köpa Vanguards ETF:er hos Nordea. Spararnas bank Avanza har dock fortfarande(!) inte löst problemet. Tålamodet börjar minst sagt tryta. Det enda som blivit bättre hos Avanza den senaste tiden är bloggandet. Känns som övrig service har försämrats.

När detta skrivs är portföljen halvvägs till nästa miljon. Har ju skrivit tidigare att jag skulle dra ner på sparandet och vara mer ledig detta år. Men tänk om man skulle fräsa på lite till ändå? Kanske nå 10 MSEK redan i år? Det vore stort.

-- Max

13 kommentarer:

  1. Hur och var köper du korgen av kryptovalutor?

    SvaraRadera
  2. Frågade på förra inlägget och fick då svaret:
    "Max Utdelning2018-04-27 11:46
    Nej, utan jag sätter helt enkelt in 100 euro och fördelar det mellan olika kryptovalutor. Som synes på beloppet så tror jag inte riktigt på investeringen, men gör det för att prova."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra. :) Sätter in €100 och sedan köper jag de valutor som ligger topp 3 på https://coinmarketcap.com/ . Använder kraken.com, men är inte riktigt nöjd med orderläggning och översikt, så jag tar gärna emot tips på bättre handelssajter.

      Radera
  3. Fett Max.
    Bara knega på å gå för 100 miljoner!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, förhoppningsvis släpper one more year syndrome-förbannelsen innan dess.

      Radera
  4. Hej, Tesla och kryptovalutor vågar jag mig inte på, modigt! Vissa av Vanguards fonder/ETF finns hos Nordea, ca 30-40 st om mitt översla stämmer. Även ett stort antal iShares. Inga Powershares, så inte min favorit! QQQ. Hälsningar, T

    SvaraRadera
  5. Håller med. Kryptovalutorna utgör nu 1,5 promille av portföljen, men jag börjar redan tycka att det har blivit för mycket. Tack för tips om fonder!

    SvaraRadera
  6. Grattis till en milstolpe till. Och det är mer speciellt än 9 MSEK, det är > 1 miljon USD. Dollarmiljonär. Hur känns det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i! Tänkte inte på det, men det sitter fint eftersom dollarmiljonär mer känns som att vara miljonär på riktigt. Inte för att förringa en miljon kronor på något sätt, men man får ju helt enkelt inte lika mycket för pengarna längre.

      Radera
  7. Nån ide på bolag i slingan F/B/A/N, har just nu Hormel och AT&T men vill ha fler dær, appel vill jag inte ha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Feb/Maj/Aug/Nov alltså før att førtydliga

      Radera
  8. T ex en REIT, Sabra och även HCP tror jag. CTY, City of London Inv Trust gillar jag också. Abbvie och HSBC tror jag också funkar men kan hoppa någon månad ibland. Sen har du alla månadsutdelande, främst i US. Nämnda bolag har jag allihopa själv. Hoppas det är till någon hjälp.
    Hälsningar T, http://toscananext.blogspot.se

    SvaraRadera
  9. Inspirerande blogg och tack för att du delar med dig. Jag har sedan ett år tillbaka kommit igång med fondsparande och har nu även börjat snegla på utdelningsaktier. Jag är nyfiken och undrar, de flesta bloggar jag kikat på verkar ha höga sparkvoter och det är klart att det går undan då. Men det verkar som att många går in med ett ganska stort startkapital av att bedöma portföljers storlek, vilket inte skulle vara mina förutsättningar. Hur såg det ut för dig och vad hade du för månadssparande innan dessa utdelningar började ticka in?

    Mvh,
    C

    SvaraRadera