måndag 17 februari 2020

Månadsrapport januari 2020 - passerat 13 MSEK!

Nytt år, ny stapel! Året inleds med totalt 12 821 kr från Klövern, Sagax, Global X US Preferred ETF och andra.



En ny milstolpe har bockats av:

✓ Portföljen har för första gången stängt en månad över 13 miljoner kr (13 172 255 kr vid utgången av januari)




Månadens transaktioner
  • Köpt 90 st Vanguard S&P 500 UCITS ETF (USD) Distributing (effekt på årlig utdelning +780 kr)
  • Köpt 300 st iShares Core FTSE 100 UCITS ETF GBP (Dist) (effekt på årlig utdelning +870 kr)


Månadssparandet var 25 000 kr och utgifterna 20 619 kr.

Snittutgifterna per månad drar sig nu stadigt mot 20 000 kr/mån, dubbelt så mycket som för 5 år sedan. Det är helt OK och en anpassning till ett friare liv. När man drar ner på arbetstiden behöver man på sätt och vis hitta en ny hobby och identitet. Ungefär hälften av utgifterna i januari var olika slags sportaktiviteter och annat skoj!

Portföljen har varit snubblande nära 14 miljoner i februari, men nu blir det inga nya milstolpar gällande marknadsvärde på många år. Det är dags att börja använda pengarna.

-- Max

14 kommentarer:

  1. Stort grattis Max! Fy tusan vilken härlig känsla det måste vara att inneha en sådan summa!

    Tycker som du, använd pengarna o njut!!!

    SvaraRadera
  2. "men nu blir det inga nya milstolpar gällande marknadsvärde på många år. Det är dags att börja använda pengarna".

    Säger som Gert Fylking när litteraturspristagaren presenteras: Äntligen! Har följt dig och ett par andra med stora portföljer och undrat när de tycker att de har nog.

    Jag hade börjat casha ut för länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://egoninvestor.blogspot.com har försökt räkna på när man är färdig och det är svårt. Bara en lite större marginal...

      Radera
    2. Stora siffror. Jag räknar med att ca 4 MSEK i portföljkapital ska räcka. Plus pensioner och med ett avbetalt boende. 1 person på landsbygden.

      Radera
    3. Väldigt svårt att veta när man är klar! Mitt första mål var 3,5 miljoner och enligt beräkningarna jag gjorde då skulle det räcka gott och väl. Sedan har målet förskjutits och närmat sig 15 miljoner, väldigt likt Egons uträkning. Då är det tyvärr inte avbetalt boende i mitt fall, så de passiva intäkterna måste också täcka räntekostnader och amortering ett bra tag framöver.

      Radera
  3. Grattis till den sista milstolpen, fast jag tror nog den kan växa mer med tanke på hur oförutsägbar börsen är. Eller tänker du växla till något mindre volatit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flyttar till sydligare breddgrader! Har köpt ett hus 3 km söderut, så portföljen kommer behöva hyvlas av rejält när det är dags för slutbetalning. Hus kan ju bli volatilt det också, men ur min synvinkel som har köpt för att bo så ska det förhoppningsvis vara lugnt.

      Radera
  4. En imponerande portfölj och resa! Förstår jag det rätt som att du nu slutar arbeta och ska leva av kapitalet?

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry, det var inte meningen att ge någon sådan hint! Pengarna går till ett husköp, så det är inte dags att sluta jobba riktigt ännu. Jag skulle nog inte heller trivas bra med att sluta jobba helt och hållet, men att gå ner ytterligare i arbetstid kommer bli skönt.

      När allting är i lås ser det definitivt ljust ut. De passiva intäkterna kommer med marginal täcka även de extra kostnader jag tar på mig med det större boendet.

      En sak som jag märkte i kontakterna med bankerna var att om jag redan hade slutat jobba så skulle det varit omöjligt för mig att få bolån. De tar endast hänsyn till tjänsteinkomster och resterande inkomster anses osäkra och är inte värda ett dugg. Det kan vara bra att komma ihåg för de som funderar på att säga upp sig. Se till att ha gjort klart de bankaffärer som behövs först.

      Radera
  5. Angående banker o lån, ja så är det märkligt nog. Säger väl en del om hur ovanliga vi supersparare är...! Helt sjukt att en portfölj inte kan stå som garant för ett lån. Så Max, en fråga: du säljer av delar av portföljen o betalar huset, hur blir belåningsgraden o ca värde på återstående portfölj?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, märkte att även egenföretagare verkar ovanligt. I vissa banker blev man direkt kopplad till företagsavdelningen som förstås förstod direkt, men handläggare på andra banker hade svårt att bedöma den riktiga intjäningen. När jag dessutom nämnde att jag försöker undvika att betala skatt så verkar de tro att de har en skattefuskare på tråden, men så är det absolut inte. Vad jag gör framgår förstås i deklarationen och är glasklart och normalt för skatteverket, men inte för alla banker.

      Räknar för fullt på hur jag ska få ihop affären, men i bästa fall blir belåningsgraden 50%. Där upphör amorteringskravet så då kan jag själv välja hur jag vill göra i fortsättningen. Mycket hänger i luften, så det återstår att se hur det blir.

      Radera
  6. Ok Max, tackar för intressant svar. Vi som sparar en massa är nog per definition stämplade som just skattesmitare🤪😀🤔

    SvaraRadera
  7. Även detta kunde ju vara nåt för Avanza att utmärka sig med, dvs ge bostadslån till stackare som inte jobbar men äger en fet portfölj. Bara en tanke. Borde snart få lön från Avanza...

    SvaraRadera