måndag 8 december 2014

Läropengar

Sådär, då var konkursen i Northland Resources ett faktum. Det påverkar inte depåvärdet särskilt mycket just idag eftersom det stora raset kom för länge sedan. Mentalt har jag redan skrivit av förlusten.



Det såg väldigt bra ut med lysande artiklar i tidningar och politiker som turades om att synas i tv-rutan för att tala om hur lovande gruvan verkar. Allting var strålande och det är nära nu... ända tills det inte var bra längre. En riktig PR-bluff av VD och ledning som själva passade på att dubbla sin ersättning, samtidigt som de visste att kraschen snart skulle komma.

Erfarenheten är den bästa läraren, men det är en dyr skola, säger man. Samtidigt sätter sig självupplevda misstag djupare och det är större chans att man faktiskt får ut en lärdom av det. Att gå på niten i NAUR fick mig att omvärdera innehav i andra förhoppningsbolag och jag bestämde mig för att sådana bolag helt enkelt inte hör hemma i portföljen.

Jag gick även ett steg längre och bestämde mig för att troféer på hyllan (bolag som inte delar ut) inte heller platsar. Den läxan är värd mycket mer på sikt.

-- Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar