söndag 14 december 2014

PPM-pengarna

Ser att några har skrivit ut sina insättningar till PPM, så jag loggade in och kollade mitt konto.




För min del blev det tydligen 10 902 baserat på inkomsten för år 2013. Jag vet precis hur mycket jag tjänade då, nämligen 426 300. Ja, av en slump råkar det vara på kronan den lägre brytpunkten för statlig skatt. Det lär finnas en stor spik med småföretagare som (lagligt!) deklarar en inkomst exakt på brytpunkterna och som alltså får just det här beloppet insatt på PPM.

Bäst med en liten parentes nu innan någon tror att egenföretagarna smiter från skatten. Det handlar inte om räntesnurror och sådant som helst borde beivras, utan det finns möjlighet att skjuta upp beskattning till senare år. Om man ett visst år hamnar under brytpunkten så kan man återföra en del uppskjutet överskott (vinst) från tidigare år. Som företagare finns ju alltid risken att intäkterna sjunker kraftigt och då är det väldigt trist om man har betalat hög skatt ett visst år, för att nästa år hamna långt under gränsen. Istället kan man periodisera intäkterna så att man får en jämn beskattning.

Bytte till AP7 Såfa förra året och det har slagit väldigt väl ut.  Avkastningen förra året var 35% och hittills i år 25%. Det är bättre än samtliga mina egna portföljer och betydligt bättre än SIX30RX som jag normalt jämför med. AP7 Såfa är helt i min smak; enormt bred, mycket billig och kräver minsta ansträngning från mig. Den är även vass, faktiskt mer offensiv än AP7 Offensiv som bara har 75% aktier jämfört med soffans 100%.

-- Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar