måndag 24 augusti 2015

Månadens inköp

Gjorde några inköp idag när börsen fläktade till.
  • 890 st Telia för 39 700 kr (effekt på årlig utdelning +2670 kr) 
  • Vanguard VTI för 36 600 kr (effekt på årlig utdelning +700 kr)

Passade dessutom på att flytta (köp och sälj) hela Altria-innehavet till KF. Det låg felaktigt i IPS, men där gör Avanza ingen avräkning av utländsk källskatt. I och med att aktien tappade så mycket i öppningen kunde flytten genomföras till något billigare courtage - alla bäckar små. I fortsättningen kan jag räkna med att få tillbaka 15 % av utdelningen i Altria (effekt på årlig utdelning +550 kr).

Förutsatt att Telia delar ut minst samma summa nästa år handlas bolaget till likvärdig eller bättre direktavkastning (6,7 %) än flera av fastighetspreffarna. Med Telia får man även viss kurspotential och chans till höjd utdelning.

För en dryg vecka sedan köpte jag även Avanza Zero för 25 000 kr (effekt på årlig utdelning +0 kr). Inte historiens mest vältajmade köp, men det löser sig med tiden (se t ex Dividend Mantra om att köpa dagen före Black Monday).

Nu börjar likviditeten tryta efter ett par månader med större köp än insättningar. Krediten hos Avanza finns förstås, men det tar verkligen emot att låna för att köpa aktier. Vet att jag därmed går miste om hävstångseffekten. Det känns ändå tryggare att fortsätta köra obelånat.

-- Max

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst hela din blogg, men brukar du köra med belåning?

    SvaraRadera
  2. Nej, jag kör inte med belåning. Känns tryggast utan. Kan tänka mig att belåna upp till kanske 5%, men då ska det vara i stora, trygga bolag vars utdelning med god marginal täcker räntan.

    SvaraRadera