fredag 23 oktober 2015

Gratis bredband nästa år

Fick ett trevligt besked från bostadsrättsföreningen. Från och med årsskiftet kommer bredbandet att ingå i månadsavgiften, utan att avgiften höjs! Hittills har jag betalat 240 kr/mån för abonnemanget, så det motsvarar en besparing om 2880 kr per år.

De pengarna ska naturligtvis investeras på börsen. Nu ska vi se, 2880 kr bör ge 86 kr vid 3 % direktavkastning. Hela 86 kr! Wow 86 kr... orka Mallorca, eller?

Nä, om man bara tänker på vad pengarna kan ge i utdelning så kanske man inte hoppar särskilt högt. Men då missar man en viktig poäng. Tänk istället på hur mycket kapital som krävs för att bekosta utgiften. För att få 2880 kr/år i utdelning krävs nästan 100 000 kr i sparkapital vid 3 % direktavkastning. För mig som sparar 25 000/mån, så motsvarar den här lilla besparingen alltså hela fyra månaders vanligt sparande.

Den som jobbar mot målet om ekonomisk frihet har vips kommit fyra månader närmare målet. Och allt det för en besparing på bara 240 kr/mån. Det ligger något i talesättet att det är inte de stora inkomsterna som gör en rik, utan de små utgifterna. Att spara några hundralappar här och var kan kapa år av väntetiden till ekonomiskt oberoende.

Nu är det väl knappast så att jag kommer sitta och kura i en lägenhet när jag inte längre vill jobba i Stockholm, så det kan ju hända att jag ändå behöver betala för uppkoppling var jag än hamnar. Principen är ändå densamma. En till synes obetydlig besparing per månad reducerar kraftigt kapitalet som behövs för ens fortsatta försörjning.

Tänker du också så här?

-- Max

2 kommentarer:

  1. Kul att jag hittade till din blogg och just det här inlägget. Jag själv har börjat att tänka i dessa banor också, det gör det verkligen svårare att köpa något. Byxor för 500 kr behöver vid 4 % direktavkastning ett kapital på 12500 kr. En hel månads sparande, inte roligt att shoppa då inte! Bra blogg i övrigt också. Inte upptäckt den förrän nu, men äntligen en blogg med rejäla utdelningar och något att bli motiverad av, fortsätt på den banan och håll i det här!:)

    SvaraRadera
  2. Skönt, då är vi två som tänker så! :) Ibland behöver man ju köpa saker, men att veta vad det faktiskt innebär gör att man tänker efter en extra gång först!

    SvaraRadera