fredag 15 januari 2016

MĂ„nadsrapport december 2015

December blev en bra mÄnad utdelningsmÀssigt. Totalt 9491 kr har tagits emot frÀmst frÄn Vanguards indexfonder men Àven en bunt amerikanska bolag som till exempel Coca-Cola, McDonalds, Exxon, Intel och Microsoft.

Frihetskvot


Kostnaderna i december uppgick till beskedliga 8775 kr, trots en del sÀsongsrelaterade utgifter.




Det innebÀr att jag kan bocka av ytterligare en mÄnad dÀr utdelningarna tÀckte samtliga kostnader, totalt fyra st blev det. Nu Àr jag inte den som köper bolag bara för att de rÄkar dela ut en viss mÄnad, men tÀnk om man kunde fÄ 12 sÄdana mÄnader per Är? Blir nog svÄrt nÀr man ligger tung med svenska aktier.

Men det viktigaste mÄttet Àr ÀndÄ frihetskvoten sett över hela Äret, som lyckligtvis ocksÄ hamnade en bra bit över 100 %. DÄ redovisar jag visserligen utdelningarna före skatt, men det finns ÀndÄ god marginal för att betala skatten. Hur, nÀr och varför man betalar skatt Àr ju ganska individuellt och kan skilja sig Ät kraftigt Är till Är. Jag föredrar att jÀmföra beloppen före skatt för att kunna följa utvecklingen över tid.


MĂ„nadens transaktioner



NÀr detta skrivs en bit in i januari sÄ ser decembers inköp mindre lyckade ut, men det bekymrar mig inte sÄ mycket. Min strategi innebÀr regelbundna köp för att fÄ ett bra snitt över tiden. DÄ följer det att man ibland köper dyrare och ibland billigare.
  • 650 st Telia ĂĄ 41,15 kr (effekt pĂ„ Ă„rlig utdelning +1950 kr)
  • 90 st HM ĂĄ 303,70 kr (effekt pĂ„ Ă„rlig utdelning  +878 kr)



 

Mottagen utdelning







Utdelningsökningen under Äret var nÀstan 40 000 kr, bara nÄgra hundralappar frÄn att slÄ det gamla rekordet frÄn 2013!

-- Max

2 kommentarer:

  1. Mars kan du nog fixa till med svenska aktier. Nordea har betalat ut sista veckan i mars de senaste Ären. Det blir nÀstan som en vanlig lön!

    Men ja, det Àr vÀl inte det som ska avgöra i första hand.

    Och grattis till en stadigt ökande utdelning! Jag ser fram emot att nÄ sÄdana nivÄer. :-)

    SvaraRadera
  2. Tack, Daniel!

    Har inte sÄ mycket finans i portföljen och Nordea delar ju ut bra, sÄ kanske det kanske. :)

    Men det ska ju inte avgöra. I kommande uppföljningar kommer jag fokusera mer pÄ frihetskvoten TTM istÀllet för att vara sÄ bunden till kalenderÄr. NÀr det blir skarpt sÄ kommer man ju ÀndÄ fortsÀtta anvÀnda sin buffert och inte vara beroende av att utdelningarna kommer lika regelbundet som en lön.

    SvaraRadera