söndag 14 oktober 2018

Månadsrapport september 2018

Under september uppgick utdelningarna till 9566 kr från bolag som Castellum, AstraZeneca, NVIDIA, McDonalds, Intel, Microsoft med flera.




Månadens transaktioner
  • Köpt 200 st AMD á 31,48 USD (effekt på årlig utdelning +0 kr)
  • Köpt (korg av) kryptovalutor för €100 (effekt på årlig utdelning +0 kr)

 

Månadssparandet var 55 000 kr och utgifterna var 12 836 kr.

Efter att jag köpt in AMD till portföljen så gick kursen som brukligt ner, så jag gick in och stödköpte en Threadripper 2950X. Ingen kan ha undgått benchmarkkontroverserna kring i9-9900K de senaste dagarna, så nu i efterhand känns det ganska bra att byta till AMD-lägret ett tag, även om Intel också finns i portföljen.



Processorn (och moderkort, minnen etc) köpte jag på firman. Vanligtvis när jag gör så brukar jag fundera på om det är något jag behöver även efter att jag slutat jobba och då lägger jag på det på min redovisade månadsutgift för att det ska bli rättvisande. Men jag skulle förstås aldrig ha köpt den här privat, eftersom det finns andra processorer som är både mycket billigare och framförallt snabbare i spel. Nu blev det en monsterburk för jobb som även funkar bra i spel. Lirar mest Warframe numera ändå och där funkar det fint. Om allt går som tänkt så blir detta kanske den sista jobbdatorn jag köper.

Har ni förresten inte kikat in i Warframe på ett tag så kan det vara dags igen nu. Första 20 timmarna är lika dåliga och förvirrande som tidigare, men jävlar vilket spel när man kommer in i det. Det är inte konstigt att det stadigt jobbar sig uppåt på topp 10-listan över flest antal spelare på Steam. För oss sparentusiaster finns ett uppdrag som heter The Index där man kämpar mot mäklare för att samla indexpunkter för att få börsen att gå upp och tjäna credits - klart man gillar det!

Jaha Centern och Liberalerna, vilka hjälplösa klåpare de är ändå. Med sådana vänner behöver man inga fiender. Tror att om det blir nyval så kommer antalet moderata stödröster på de partierna att närma sig noll!

-- Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar