torsdag 15 november 2018

Månadsrapport oktober 2018

Känns skönt att veta att utdelningarna fortsätter ticka in även när man tar lite spontanledigt en dryg vecka på hösten. Under oktober har 23 369 kr tagits emot från Telia, Klövern, Global X US Preferred ETF, Coca-Cola med flera.




Månadens transaktioner
  • Köpt 280 st AMD á 19,78 USD (effekt på årlig utdelning +0 kr)
  • Köpt 1225 st Nordea á 89,80 kr (effekt på årlig utdelning 8391 kr)
  • Köpt (korg av) kryptovalutor för €100 (effekt på årlig utdelning +0 kr)
Det är inte vanligt för mig att öka årsutdelningen med 8000 kr på en enda månad. De pengarna försvann förstås omedelbart när Nordea sjönk omedelbart efter mitt köp. Då gäller det att påminna sig själv om att man är långsiktig och att det blir bra i längden om man bara fortsätter köpa.


Månadssparandet var 55 000 kr. Utgifterna var 11 920 kr.

Frihetskvoten jobbar så sakteliga upp sig igen efter mitt bilköp i somras och kommer snart vara över 100% igen. Över 100% innebär att utdelningarna har täckt samtliga mina utgifter. Det innebär att utdelningarna räcker till alla mina vardagsutgifter plus en massa elektronik plus två utlandssemestrar plus en ny bil varje år, utan att jag behöver lyfta ett finger. Då känner man sig rätt glad att man har harvat på de här åren!



-- Max

6 kommentarer:

  1. Snyggt. Varför krypto och hur har det gått för dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kombination av att skaffa erfarenhet av hur handeln med kryptovalutor går till och rädsla för att missa tåget. Ville kolla om man kunde köra vanliga investeringsstrategier; sprid köpen i flera olika valutor för att försöka gå åt indexhållet, köp mekaniskt och regelbundet för samma belopp för att få bra snittpris över tiden. De strategierna funkar dock bara om det finns någon slags inneboende, värdeskapande verksamhet bakom och inte ett luftslott. Det hade förstås också funkat om bubblan hade fortsatt blåsas upp.

      Storyn bakom exempelvis BitCoin är som bekant att det ska vara effektivt, snabbt och anonymt. I verkligheten är det enormt energislukande, mycket långsamt och dyrt att göra transaktioner samt anonymt endast tills dess att man kan koppla en person till en adress då den personens kompletta transaktionshistorik avslöjas. Good stuff.

      Ligger nätt och jämnt på plus (tack vare Ripple), men det skulle inte förvåna mig om jag halkar under nollan pga avgifter när jag likviderar portföljen. Som synes på beloppen är det inget stort intresse. Det är inte värt tiden för mig och jag drar mig ur snart - varsågod, en köpsignal! ;). Hittills i november har det inte blivit något köp, trots att det dykt upp i den schemalagda todolistan. Kommer dock vänta tills nästa år med att avveckla, eftersom annars måste jag redovisa alla köp och sälj redan vid vårens deklaration.

      Radera
    2. Hade jag varit dig hade jag försökt ta mig ur dom. Dom flesta skall nog ner till noll.

      Radera
  2. Ser fint ut!

    En fråga; har du länk e.d. till innehaven i din portfölj?

    Önskar dig allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha!

      Har tyvärr ingen sammanställning, men portföljen är inte särskilt spännande. Majoriteten utgörs av large-cap och investmentbolag tillsammans med indexfonder. Största bolagsinnehaven är i ordning HM, Apple, Industrivärden, Investor, Swedish Match, Volvo följt av ~80 andra bolag.

      Fonderna är Avanza Zero, Vanguard European Stock Index Fund ETF, Vanguard Total Stock Market Index Fund ETF, Global X US Preferred ETF, Schwab US Dividend Equity ETF och Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

      Radera