tisdag 8 januari 2019

Månadsrapport december 2018 - det blev 308 426 kr

Under december inkasserades totalt 10 121 kr från Microsoft, Intel, Coca-Cola, McDonalds, BP, Dustin med flera.




Totalsumman för 2018 blev därmed 308 426 kr, vilket är en ökning om 51 047 kr jämfört med föregående år. I och med detta kan jag bocka av en milstolpe:

✓ Utdelningarna under ett år har för första gången överstigit 300 000 kr


Månadens transaktioner
  • Köpt 130 st Sampo á 38,26 EUR (effekt på årlig utdelning +3450 kr)



Månadens utgifter uppgick till 12 981 kr. Månadssparandet var 55 000 kr. Frihetskvoten jobbar sig stadigt upp mot 100% igen.


Året som gick kan sammanfattas i två bilder.

1. Detta ser ut att bli bästa året någonsin!


2. Det blev pannkaka.


Nåja, utdelningarna har inte påverkats av detta, men samtidigt går det inte att komma undan för det faktum att om jag hade lyckats sälja vid toppen och köpt tillbaka vid ett senare tillfälle så hade jag haft bra mycket större utdelning att se fram emot i fortsättningen. Vet dock med mig att jag inte har den fingertoppskänsla som krävs för den typen av tajming, så jag fortsätter med min strategi med regelbundna köp. Det blir bra i längden.

Bara knappt två veckor kvar tills man ska ner i saltgruvan igen. Motivationen för att sätta igång och jobba igen är verkligen inte på topp just nu! Målet för i år blir att gå ner ytterligare i arbetstid. Det är väl bara att göra, kanske någon tänker? Så tänkte jag också, men det har visat sig vara svårare än jag trodde när man tänker på hur kollegor påverkas. Har hintat mer eller mindre tydligt under året och nu ser det betydligt ljusare ut än tidigare att få in en ersättare som jag har tid att överlämna till.

Utdelningsmålet för 2019 blir att nå svensk medianinkomst efter skatt. Tänk att veta att man har större månadsinkomst än hälften av alla som traskar iväg till jobbet varenda dag! Och det utan att lyfta ett finger - i fortsättningen vill säga, det har förstås lyfts ett och annat finger de senaste elva åren för att komma dit jag är nu.

God fortsättning, kamrater!

-- Max

15 kommentarer:

  1. Imponerade siffror du har fått under de 11 åren, kul grattis förstår det att det har lyfts ett och annat finger under din resa. Men nu kan du leee hela vägen till banken medans de andra står där kvar på perrongen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är precis som med andra investeringar. Man satsar arbetstid eller pengar och hoppas på att få mångdubbelt tillbaka senare!

      Radera
  2. Wow, alltid lika kul att se dina inlägg. Otroligt vilka jäkla "sidoinkomster" du lyckats skaffa dig. Snart är du fri på riktigt :)

    SvaraRadera
  3. Det är väl mer kollegorna (framförallt chefen) som utnyttjar dig om hen inte söker efter ny personal när du sagt att du vill sluta/gå ner i tid. Tycker du ska gå ner i tid redan nu, så chefen fattar att det faktiskt händer på riktigt och inte utnyttjar dina känslor att du måste stanna kvar för kollegornas skull.

    SvaraRadera
  4. Riktigt snyggt jobbat med utdelningarna där! Lite mindre kul med vändningen från sista oktober till sista december. Vad var det du har i väskan som vände så radikalt?

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väskan har följt index ganska väl, så det är svårt att peka ut någon extra skyldig. Största innehavet HM (6,5% av portföljen) har underpresterat index något. Apple och NVIDIA har inte precis gått strålande under hösten heller.

      Radera
  5. Medianlönen i Sverige är ca 29 000 per månad före skatt, så ca 265 000 per år efter skatt. Grattis - du har redan 40 000 kr mer per år än medianlöntagaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man, tack för det! Vet inte hur jag räknade, men jag hade kommit fram till att det skulle krävas ungefär 340 000 per år i utdelning före skatt. Skönt att ha ett mål avklarat redan i januari. ;)

      Radera
  6. Otroligt fina siffror, jag gratulerar dig till milstolpen! :)
    /S

    SvaraRadera
  7. Hur kan jag inte ha upptäckt din blogg tidigare? Herregud vilka siffror, grymt imponerad! Tar och lägger till dig i min lista, du får gärna göra detsamma om du vill :)

    https://10arsplanen.blogspot.com/

    SvaraRadera
  8. Vad hander Max, snart halva februari avklarad men ingen uppdatering? :)

    SvaraRadera