lördag 10 augusti 2019

Månadsrapport juli 2019 - nått 200% frihetskvot!

Under juli har 10 389 kr inkasserats från bland annat Global X Us Preferred ETF, Coca-Cola, Sagax, Klövern och Hemfosa.

En ny milstolpe har nåtts denna månad:

✓ Frihetskvoten mätt över rullande 12 månader når för första gången över 200%

Månadens transaktioner
  • Köpt 100 st AMD á 34,61 USD (effekt på årlig utdelning +0 kr)
  • Köpt 200 st Swedbank á 134,95 (effekt på årlig utdelning +2840 kr)
  • Köpt 300 st Handelsbanken A á 89,74 kr (effekt på årlig utdelning +1650 kr)
  • Köpt 200 st Kindred á 60,94 (effekt på årlig utdelning +1240 kr)

Samtliga aktier fortsatte ner efter mina köp, men så kan det vara ibland.




Månadssparandet var 45 000 kr och utgifterna var 30 716 kr.

Frihetskvoten tar ett rejält kliv uppåt och når för första gången över 200 procent! Mäter frihetskvoten (passiva intäkter/utgifter) över rullande 12 månader och denna period rullar en stor utgift (ny kärra) ur mätningen. Utdelningarna har varit knappt 360 000 kr det senaste året, medan utgifterna bara uppgår till knappt hälften. Av de utdelningar som inkasserats senaste året kan man säga att jag tog hälften och hälften gick tillbaka till utdelningsmaskinen. Bra och rättvist.

Har lagt ut i snitt omkring 15 000 kr per månad det senaste året, men i själva verket fanns alltså 30 000 kr per månad i passiva intäkter, eller om man så vill 180 000 kr extra per år efter att alla andra utgifter är betalda. Vad gör du med ditt överskott eller skulle göra om du hade 180 000 kr över?

En stark trend (mycket starkare än FIRE-trenden!) är att klanka ner på oss som försöker skrapa ihop tillräckligt med kapital för att leva på passiva intäkter. Allt sägs förstås av personer som innerst inne själva skulle vilja leva fria, men som vet med sig att de saknar vilja och förmåga att ta sig dit och istället häver ur sig det ena eller andra för att dölja sina egna tillkortakommanden.

Man får leva fattig som en kyrkråtta är ett populärt påstående, och det ligger ju viss sanning i det. Med 180 000 kr extra att bränna per år kan jag bara köpa en ny Tesla vart tredje år. Ovärdigt. Eller om jag använde överskottet till fler charterresor så skulle det bara räcka till att bo på all inclusive-hotell ett halvår i taget. Resten av året får man lida i misär hemma i Sverige med en massa fritid och bara titta på hur pengarna utan ansträngning strömmar in på kontot.

Andra argument är att man genom att dra ner på sin konsumtion inte bidrar till att betala tillräckligt med skatt. Påfallande ofta är det samma personer som oroar sig för en omedelbart förestående miljökatastrof i ena andetaget som i nästa andetag menar att andra inte jobbar och konsumerar tillräckligt för att hålla snurr på ekonomin och skatteintäkterna, till synes utan att förstå sambandet överhuvudtaget. Om alla eliminerade toppen av det mest onödiga konsumtionsclowneriet i sina liv skulle det göra mycket gott för miljön.

Sedan är det ju så att för att nå dit du och jag siktar så har man redan betalat mer skatt än vad majoriteten svenskar gör under hela sina yrkesliv och pension, så det finns ingen som helst anledning att skämmas för sitt bidrag till det gemensamma. Det är bara det att vi betalar tidigt, vilket om man tänker efter är mer lönsamt för stat och kommun. Om du vore staten, skulle du välja att ta emot ett per miljoner i skatt på en gång som du kan sätta på börsen i 30 år tills de behövs, eller ta emot samma belopp utspritt över lång tid? Svaret för oss som insett betydelsen av förräntning (nyckeln till tidig pension!) är självklart.

Mina månadsutgifter var mycket högre än normalt denna månad. Det brukar som sagt ligga på i snitt 15 000 kr, men denna månad nådde jag upp till 30 000 kr. Det var främst genom två saker, en födelsedagspresent för 6000 kr till en ettåring samt ett VR-kit med extra basstation och spel från Steam för nästan 15 000 kr till mig. Medan jag väntade på leverans inföll förstås köpångesten. Vem fan kan köpa en så här dyr leksak?



I'm a guy like me! Nu när jag har fått den är jag helnöjd, till exempel Superhot gör sig extremt bra i VR och jag hoppas de fyller på med fler banor.

-- Max

14 kommentarer:

  1. 200% - verkligen inte illa - hatten av!

    Finns det några planer på att sluta jobba, eller känner du att du har bra "balans" tillsvidare?

    Jag håller med om att man inte ska känna dåligt samvete kring skatterna. Även på utdelningar betalas det ju en del skatt direkt eller indirekt. Att pappa staten skulle spara pengarna och förränta dem är väl kanske inte helt sannolikt dock i min ringa åsikt (statsfinanser är ju också något annorlunda än ens privatekonomi).

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det finns planer på att åtminstone trappa ner. Samtidigt är det många som vill säga upp sig just för att starta egen firma och det har jag ju redan, så på så vis är jobbet ganska fritt, men jag kan sällan påstå att balansen är bra.

      Javisst, skatten forsätter ju dras år efter år trots att kapitalet redan från början är ens egna beskattade pengar, så dåligt samvete behöver man knappast ha. Haha, nä pengar som dras via skattesedeln har en häpnadsväckande förmåga att slösas bort på det mest idiotiska ändamålet efter det andra, så det är inte så sannolikt nej! Men det finns några enstaka undantag, till exempel AP7 Såfa är skickligt förvaltat av staten.

      Radera
  2. Riktigt bra inlägg. Allt för många (främst från twitter)som klankar ner på de som strävar eller uppnått FIRE. Jag kan bara tro det handlar om avundsjuka.

    SvaraRadera
  3. 200% och en ny dyr leksak. låter som du kommer spendera dagarna framöver lekandes. Verkligen bra jobbat att nå dit du är. En riktig inspiration för oss som är i början på vår strävan mot FIRE.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första åren kan det kännas som det inte händer så mycket, men det kan gå snabbare än man tror innan det börjar rulla på av sig själv och man tar stora kliv framåt. Kör hårt!

      Radera
    2. Jodå. såg precis att jag redan nu fått 500 kr mer i AF- kontots (började med ett sådant och har valt att behålla innehavet men fortsatt investera i ISK och KF) utdelningar än föregående år. Året är ännu inte slut och fler utdelningar kommer. Kul att se den höjningen utan mer investeringar. En lönehöjning utan att jag har gjort något för pengarna helt enkelt :)

      Radera
    3. Sådana höjningar utan ansträngning är de bästa!

      Radera
  4. Måste få fråga. Du investerar i aktier som ger utdelning. Varför AMD? du köper sådana lite då och då men effekt på årlig utdelning 0kr? Räknar du med att de ska stiga i värde eller börja med utdelning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räknar med att de någon gång ska återuppta utdelning, trots att det gått över 20 år sedan sist. Om de inte gör det så är förhoppningen att de ska stiga i värde så att jag vid behov kan sälja dem och växla över till andra bolag som har utdelning.

      Radera
  5. När dagen väl kommer och du säger upp dig från jobbet och lever på utdelningarna. Vad är nästa steg i det formella? Anser du dig vara glatt arbetslös eller kommer du söka någon sorts förtidspension i samma veva?

    Frågan är grundad med tanke på barn. Nu vet jag inte hur din familjesituation är, men jag har för mig att barn har rätt till förskoleplats 3h/dag om man är arbetslös, men är man förtidspensionerad så ser det olika ut mellan kommuner, och vissa kan helt enkelt neka barnet plats till förskola om man är förtidspensionerad. Rätta mig gärna om jag har fel. De kommuner som gör detta anser då att du själv kan ta hand om barnet då du är förtidspensionerad. Vilket iofs troligtvis är korrekt om man lever på aktieutdelning, men barnet missar ju det sociala samspelet den får på förskola.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra råd. Jag är nog för rastlös för att kunna sluta jobba helt och hållet, vilket krävs för att man ska kunna räknas som arbetslös som egenföretagare. Finns inget deltidsarbetslös där. Men vem vet, barn kanske ändrar på det och man får andra intressen. Vore ju härligt att kunna vara hemma mycket med kottarna, samtidigt som förstås det sociala samspelet med andra barn är viktigt, precis som du säger.

      Radera
  6. Hallå Max! Härligt uppfriskande inlägg! Nej, skatt betalar nog de flesta om inte alla Fire-kämpare tillräckligt av och säkert väldigt mycket mer än de flesta andra i detta land. Har missat din blogg så har lite att läsa! Fin graf över de årliga utdelningarna!!!

    SvaraRadera