lördag 7 september 2019

Månadsrapport augusti 2019

Utdelningarna i augusti var totalt 9449 kr från Apple, Tele2, Nokia, Akelius med flera.



Månadens transaktioner
  • Köpt 75 st Investor A á 429,20 kr (effekt på årlig utdelning +975 kr)
  • Köpt 150 st Betsson B á 47,25 kr (effekt på årlig utdelning +583 kr)
  • Köpt 400 st Kindred á 49,46 kr (effekt på årlig utdelning +2484 kr)


Månadssparandet var 95 000 kr och utgifterna var 18 521 kr.

Ännu en månad med utgifter över snittet. Bokat en liten resa! Månadssparandet var dubbelt så högt som vanligt, eftersom jag provar en annan mäklare.

Gillar Avanza egentligen, men nu har 20 månader(!) passerat sedan de tog bort möjligheten att köpa världens bredaste och billigaste indexfonder och det ser helt enkelt inte ut som att de tänker fixa problemet. Det ligger definitivt inte högt på deras priolista, vilket gör mig besviken eftersom de fonderna är basen i mitt sparande.

"Spararnas bank" satsar istället sin tid på trackers, en klumpig startsida trots att man redan är inloggad (kommer ni ihåg när man kom direkt till kontoöversikten? Alltså dit man vill 99 ggr av 100 när man loggar in!) och auto-fond-i-fond. För att inte tala om skandalen i Avanza Pension som ledde till en dyr sanktionsavgift från Finansinspektionen.

Under samma period som Avanza presterat ovanstående nonsens har Nordnet lanserat funktionen Aktielåneprogram, som innebär chans till extra avkastning utan ytterligare kostnad eller risk. Poängen går definitivt till Nordnet när det gäller spararvänlig innovation.

Första intrycket hos Nordnet är inte toppen direkt. Supportens svarstider är ett skämt jämfört med Avanza. Hos Avanza får man alltid snabbt svar, om det så än är att de behöver mer tid för att kolla upp frågan. Hos Nordnet är det bara knäpptyst och man får heller inget mejl när ett svar äntligen finns att läsa, så man blir tvungen att logga in dag efter dag, i hopp om att supporten har kikat på ens fråga. Långa svarstider och ingen notifikation för nya meddelanden är inte en kundvänlig kombination.

Tjänsten är rörig, där man tvingas hoppa mellan gamla och nya Nordnet beroende på vad man ska göra. Det är också rena fel på sajten, till exempel att bilderna på supportsidorna orsakar Internal Server Error:



Men det är väl inte så farligt att en liten bild inte funkar? Nä, det må vara hänt, men att felet ovan funnits i flera veckor tyder på att de inte loggar och följer upp fel som sker på servern, vilket är allvarligt. Alternativt har de så många fel så att de här enkla felen drunknar bland de andra, vilket är lika allvarligt det. Mitt första mål skulle vara att bli PB-kund också hos Nordnet, men det känns inte supertryggt att langa över de miljoner som krävs. Vilka dolda fel finns när sådana här uppenbara buggar inte åtgärdas?

Med det sagt, om jag kan börja köpa billiga och utdelande ETF:er igen så är alla synder förlåtna!

-- Max

6 kommentarer:

  1. Hej Max!

    Är 95 tkr framskattade pengar eller är pengarna delvis investerade inom din firma? Det är ju en saftig månadslön annars tänker jag på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är privata framskattade pengar, men inte bara denna månad! Det är långt över vad jag kan ta ut i månadslön. Har tagit pengar från mitt buffertsparande utanför börsen.

      Radera
  2. Kom igen Max! September är slut för länge sen. Din lilla men trogna skara av läsare väntar på utfallet. Dags för ett nytt inlägg!
    Hälsningar
    Eric

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter trevligt med en trogen liten skara!

      Radera
  3. Hej Max!

    Först och främst - välkommen till Nordnet! Tack för bra feedback i inlägget. Kan betrygga dig med att FAQ-sidan för Kundservice är en knepig sida som vi konstant kämpat med på "gamla" sajten. Problemen är på grund av vårat gamla CMS (publiceringssystem) och påverkar inte våra övriga tjänster eller back-end. Anledningen att vi inte är där allt för ofta och uppdaterar är att vi satsar fullt ut på nya som blir default om inte allt för långt fram. Jag ska se till att fixa det där felet dock nu när du påpekat det! Meanwhile får du gärna gå in och kika här: https://next.nordnet.se/faq

    MVH/
    Andreas
    https://twitter.com/andynielz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Andreas! Nya sajten är mycket trevligare.

      Radera